UCHWAŁA Nr IV/33/03
Rady Miejskiej w Skalbmierzu
z dnia 3 marca 2003 r.
w sprawie uchwalenia Statutu Gminy.
Na podstawie art. 3 ust.1, art.18 ust.2, pkt 1 i art.1 i art.22 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym ( Dz.U.z 2001 r. Nr 142, poz. 1591,
z 2002 r. Nr 23, poz.220, Nr 62, poz.558, Nr 113, poz.984, Nr 153, poz.1271 i Nr 214, poz.1806), uchwala się , co następuje:
§ 1.
Uchwala się Statut Gminy Skalbmierz w brzmieniu stanowiącym załącznik do uchwały.
§ 2.
Traci moc uchwała Nr XXI/157/01 Rady Miejskiej w Skalbmierzu 29 czerwca 2001r. w sprawie uchwalenia Statutu Gminy .
§ 3.
Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Świętokrzyskiego .
§ 4.
Wykonanie uchwały zleca się Przewodniczącemu Rady Miejskiej i Burmistrzowi.
§ 5.
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Świętokrzyskiego.
U Z A S A D N I E N I E
Liczne nowelizacje ustawy o samorządzie gminnym na przestrzeni ostatnich
lat powodują konieczność wprowadzenia w dotychczasowym Statucie Gminy zmian.
Można tego dokonać poprzez:
l) nowelizację dotychczasowego statutu polegającą na:
- uchyleniu niektórych jego przepisów,
- zastąpieniu niektórych przepisów przepisami "o innej treści lub
brzmieniu”
- dodaniu nowych przepisów.
2) przyjęcie nowego Statutu w całości i uchylenie poprzedniego.
Mając na uwadze powyższe zasady w kontekście konieczności wprowadzenia w dotychczasowym Statucie bardzo licznych zmian, które spowodowałyby naruszenie jego konstrukcji, spójności , a nade wszystko czytelności , postanowiono opracować projekt nowego Statutu.
W projekcie nowego Statutu Gminy uwzględnione zostały czynniki:
l) w płaszczyźnie merytorycznej - kolejne nowelizacje ustawy o samorządzie gminnym, w tym ta ostatnia zawarta w ustawie z dnia 20 czerwca 2002 r. o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta (Dz.U.Nr 113, poz. 984);
2) w płaszczyźnie formalnej - zasady techniki prawodawczej zawarte w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie " Zasad techniki prawodawczej " (Dz.U. Nr 100, poz.910).Istota zmian merytorycznych polega przede wszystkim na zastąpieniu kolegialnego organu wykonawczego Gminy organem jednoosobowym - "Burmistrzem”, w związku z tym , pojawia się w Gminie nowa forma aktów jakimi są zarządzenia Burmistrza ,odmiennie kształtują się relacje między organem stanowiącym, a wykonawczym, czy też zasady organizacji Urzędu Miasta i Gminy. Istota zmian w płaszczyźnie formalnej, to poddanie procesu tworzenia prawa miejscowego (a więc i Statutu Gminy) sformalizowanym zasadom "Zasad techniki prawodawczej" uchwalonych przez Prezesa Rady Ministrów. Skoro Statut Gminy jest uchwalany przez Radę na podstawie i w granicach wyraźnego upoważnienia ustawowego - to w systemie źródeł prawa, stanowi on akt wykonawczy do ustawy. To zaś oznacza obowiązek stosowania przy uchwalaniu statutu przede wszystkim działu V "Zasad techniki prawodawczej".
Statut Gminy ma charakter aktu prawnego pochodnego i zarazem komplementarnego względem ustawy o samorządzie gminnym (wyrok Sądu Najwyższego z dnia 5 stycznia 2001 r. OSNAP 2001/13/24/. W konsekwencji Statut Gminy:
- nie powinien powtarzać zapisów ustawy o samorządzie gminnym,
- nie może zawierać postanowień sprzecznych z przepisami ustawy o
samorządzie gminnym,
- postanowienia Statutu nie mogą być interpretowane w sposób sprzeczny
z przepisami ustawy o samorządzie gminnym i innych ustaw zawierających zadania dla samorządów gminnych,
- winien realizować wszystkie delegacje zawarte w ustawie o samorządzie
gminnym i innych ustawach.
Zatem zakres uregulowań w projekcie nowego "statutu gminy obejmuje:
l) zasady tworzenia, łączenia, podziału oraz zanoszenia jednostek
pomocniczych (art.5 ust.3 ustawy o samorządzie gminnym),
2) zasady dostępu do dokumentów i korzystania z nich (art.11 h ust.5),
3) zasady i tryb działania komisji rewizyjnej (art.l8a ust.5),
4) organizacja wewnętrzna oraz tryb pracy organów Gminy (art.22.ust.1),
5) zasady tworzenia klubów radnych (art.23 ust.2),
6) zasady uczestniczenia w pracach Rady przewodniczących organu
wykonawczego jednostki pomocniczej (art.37a),
7) uprawnienia jednostki pomocniczej do prowadzenia gospodarki finansowej w ramach budżetu Gminy (art.51 ust.3),
8) stanowiska pracy na których można zatrudniać pracowników na podstawie mianowania (art.2 pkt 1 i pkt 2 ustawy o pracownikach samorządowych),
9) zasady oceny okresowej pracowników mianowanych (art.17 ustawy o pracownikach samorządowych).
Istnieje także zakres spraw informacyjnych, których umieszczenie
w statucie jest konieczne. Są to chociażby :
l) postanowienia ogólne - charakteryzujące Gminę,
2) sposób składania oświadczeń woli - dla bezpieczeństwa obrotu prawnego,
3) szczegółowe uregulowania dotyczące pierwszej sesji,
4) relacje pomiędzy organem stanowiącym a wykonawczym Gminy.
Skalbmierz, styczeń 2003 r.