Powrót na stronę główną BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ
URZĘDU MIASTA I GMINY SKALBMIERZ

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ
URZĘDU MIASTA I GMINY SKALBMIERZ

www.bip.gov.pl wersja klasyczna www.bip.gov.pl wersja kontrastowa

Urząd Miasta i Gminy Skalbmierz

Ikona statystyk

Decyzja Burmistrza Miasta i Gminy Skalbmierz o środowiskowych uwarunkowaniach

Ikona statystyk

Znak: IZP.6220.3.2021 dla przedsięwzięcia pn: "Budowa sieci kanalizacji sanitarnej w miejscowości Tempoczów Rędziny gmina Skalbmierz"

Skalbmierz, dn.11.02.2022r.

IZP.6220.3.2021

DECYZJA

o środowiskowych uwarunkowaniach 

 

Na podstawie art. 71 ust 2 pkt 2, art. 75 ust 1 pkt 4, art. 84 oraz art. 85  ust 2 pkt 2 oraz ust 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska  oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 2373 z późn. zm.), w związku z § 3 ust. 1 pkt 81 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839) oraz zgodnie  z art.104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 735 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku Gminy Skalbmierz z dnia 14.10.2021 r. (data wpływu do tut. Urzędu 20.10.2021 r.), ul. T. Kościuszki 1, 28-530 Skalbmierz działającej przez pełnomocnika Pana Dobiesława Śliza, ul. Warszawska 30/10, 25-312 Kielce.

 

stwierdzam:

 

że przedsięwzięcie polegające na Budowa sieci kanalizacji sanitarnej w miejscowości Tempoczów Rędziny gmina Skalbmierz”, nie wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

 

UZASADNIENIE

W związku ze złożonym przez  Gminę Skalbmierz z dnia 14.10.2021 r. (data wpływu do tut. Urzędu 20.10.2021 r.), ul. T. Kościuszki 1, 28-530 Skalbmierz działającej przez pełnomocnika Pana Dobiesława Śliza, ul. Warszawska 30/10, 25-312 Kielce wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia pn. Budowa sieci kanalizacji sanitarnej w miejscowości Tempoczów Rędziny gmina Skalbmierz” zostało wszczęte postępowanie w ww. sprawie.

Na podstawie art. 64 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 2373 z późn. zm.) Burmistrz Miasta i Gminy Skalbmierz zwrócił się do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Kielcach, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Busku- Zdroju i Dyrektora Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Zarząd Zlewni w Kielcach z prośbą o opinię dotyczącą i przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko ww. inwestycji.

            W toku postępowania w dniu 21.10.2021 r. obwieszczeniem znak: IZP.6220.3.2021 Burmistrz Miasta i Gminy Skalbmierz zawiadomił strony o wszczęciu postępowania dla przedmiotowego przedsięwzięcia.

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny  Busko- Zdrój opinią znak: NZ.9022.6.55.2021 z dnia 05.11.2021 r. (data wpływu do Urzędu 08.11.2021 r.) stwierdził, że nie widzi potrzeby przeprowadzania oceny oddziaływania w/w przedsięwzięcia na środowisko w zakresie wpływu na zdrowie ludzi. Ponadto stwierdził, że przedsięwzięcie można zaprojektować, zrealizować i eksploatować bez ponadnormatywnego oddziaływania na zdrowie ludzi przy zastosowaniu w toku realizacji zamierzenia inwestycyjnego podstawowych przepisów techniczno-budowlanych oraz najlepszych dostępnych technik i technologii w zakresie ochrony zdrowia ludzi. Ma to szczególne uzasadnienie w fakcie, iż przedsięwzięcie nie generuje bezpośrednich zagrożeń dla zdrowia ludzi.

W trakcie postępowania Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Kielcach wystąpił z wezwaniem do Burmistrza Miasta i Gminy Skalbmierz znak: WOO-II-4220.389.2020.MW.1 z dnia 09.11.2021 r. (data wpływu do Urzędu 09.11.2021 r.) do przedłożenia oświadczenia, o którym mowa w art. 64 ust. 2 a w/w ustawy oraz map załączonych do wniosku. W odpowiedzi na wezwanie przekazano pismo przez pełnomocnika Inwestora w dniu 15.11.2021r. do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Kielcach zawierające uzupełnienia i wyjaśnienia.

            Pismem z dnia 22.11.2021 r. (data wpływu do Urzędu 26.11.2021 r.) znak: KR.ZZŚ.1.435.184.2021.MN Dyrektor Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Zarząd Zlewni w Kielcach wystąpił z wezwaniem do Burmistrza Miasta i Gminy Skalbmierz o uzupełnienie informacji zawartych w karcie informacyjnej przedsięwzięcia. Wyjaśnienia zostały przesłane przez pełnomocnika.

Kolejnym pismem z dnia 30.11.2021 r. (data wpływu do Urzędu 30.11.2021 r.) znak: WOO-II-4220.389.2020.MW.2 Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Kielcach występuje do pełnomocnika Inwestora z wezwaniem o uzupełnienia karty informacyjnej przedsięwzięcia. Dnia 06.12.2021r. zostaje udzielona odpowiedź przez pełnomocnika Pana Dobiesława Śliza w formie przesłania uzupełnień dot. karty informacyjnej przedsięwzięcia.

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Kielcach pismem z dnia 20.12.2021 r. (data wpływu do Urzędu 20.12.2021 r.) znak: WOO-II-4220.389.2020.MW.3 ponownie zwraca się z prośbą do pełnomocnika Inwestora o uzupełnienie karty informacyjnej przedsięwzięcia. Odpowiedź na kolejne wyjaśnienia dot. KIP zostają przesłane w dniu 28.12.2021 r. poprzez pełnomocnika Inwestora.

W dniu 10.01.2022r. (data wpływu do Urzędu 13.01.2022r.) Dyrektor Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Zarząd Zlewni w Kielcach wydał opinię Znak: KR.ZZŚ.1.435.184.2021.MN, że dla przedsięwzięcia pn. Budowa sieci kanalizacji sanitarnej w miejscowości Tempoczów Rędziny gmina Skalbmierz” nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Kielcach pismem z dnia 12.01.2022 r. (data wpływu do Urzędu 12.01.2022 r.) znak: WOO-II-4220.389.2020.MW.4 ponownie zwraca się z prośbą do pełnomocnika Pana Dobiesława Śliza o odniesienie się do uwag zawartych w pkt 1 pisma tut. organu znak: WOO-II-4220.389.2020.MW.3.  Odpowiedź na kolejne wyjaśnienia dot. KIP zostają przesłane w dniu 17.01.2022 r. poprzez pełnomocnika Inwestora.

Pismem z dnia 31.01.2022 r. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Kielcach (data wpływu do Urzędu 31.01.2022r.) znak: WOO-II-4220.389.2020.MW.5 po otrzymaniu wszystkich uzupełnień do wnoszonych wezwań wyraził opinię, że dla przedsięwzięcia pn. Budowa sieci kanalizacji sanitarnej w miejscowości Tempoczów Rędziny gmina Skalbmierz” nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

W wyniku analizy przedłożonych dokumentów, kierując się uwarunkowaniami, o których mowa w art. 63 ust.1 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 2373 z późn. zm. ) takimi jak:

 

  1. Rodzaj i charakterystyka przedsięwzięcia, z uwzględnieniem:
  • skali przedsięwzięcia i wielkości zajmowanego terenu oraz ich wzajemnych proporcji, a także istotnych rozwiązań charakteryzujących przedsięwzięcie:

Planowane przedsięwzięcie obejmuje budowę grawitacyjno-tłocznej sieci kanalizacji sanitarnej o długości ok. 8 km na terenie obrębów ewidencyjnych 0020 Tempoczów Rędziny, 0017 Szarbia Zwierzyniecka i 0002 Skalbmierz, gmina Skalbmierz, powiat kazimierski, województwo świętokrzyskie.

Inwestycja prowadzona będzie przez tereny mieszkaniowe, sady, grunty orne, pastwiska, w pasie drogowym, przecina ciek Dopływ spod Tempoczowa (w miejscu skrzyżowania z drogą działka nr  122) i cieki niewyróżnione lub biegnie w ich sąsiedztwie (według MPHP2018 działki nr ewid. 105/1, 409 obręb Tempoczów Rędziny oraz 66, 67 obręb 0002 Skalbmierz), zgodnie z załącznikami 1 – 3 do niniejszej opinii.

W ramach przedsięwzięcia przewidziano przewody kanalizacyjne z rur z tworzywa sztucznego Ø200mm  o długości ok. 5,6 km ze studniami, przewody kanalizacyjne z rur z tworzywa sztucznego Ø75-90mm o długości ok. 2,4 km, cztery pompownie ścieków (P1, P2, P3, P4) na wysokości działek o nr ewid. 409, 133, 105/1 i 193 obręb Tempoczów Rędziny. Pompownie wykonane będą jako prefabrykowane z polimerobetonu o Ø1500 mm i głębokości max. 5 m p.p.t. Pod przepompownie zostanie zajęty teren o powierzchni łącznej ok. 64 m2.Teren pompowni będzie ogrodzony i wyposażony w utwardzony podjazd oraz oświetlenie i monitoring.

Zgodnie z KIP projektowaną siecią będą zbierane ścieki bytowe (z zabudowy mieszkaniowej), na analizowanym terenie brak zakładów przemysłowych.

Rury układane będą w otwartych wykopach szerokoprzestrzennych, a przy zabudowie i istniejącej infrastrukturze technicznej w wykopach wąskoprzestrzennych umacnianych wypraskami stalowymi, odcinkowo metodą bezwykopową m.in. w miejscu przekroczenia cieków/rowów. Roboty ziemne i montażowe w miejscach ewentualnych kolizji z istniejącym uzbrojeniem należy wykonywać w uzgodnieniu z zarządzającymi w/w obiektami.

Realizacja inwestycji nie wiąże się z wycinką drzew i krzewów.

W trakcie realizacji przedsięwzięcia Inwestor zapewni niezbędne dojścia i dojazdy np. wykonanie kładki dla pieszych, objazdy dla samochodów.

Po ułożeniu rurociągów teren zostanie przywrócony do stanu zbliżonego do poprzedniego.

Przedsięwzięcie obejmuje realizację inwestycji o charakterze liniowym stanowiącym uzbrojenie podziemne dla odbioru i transportu ścieków  bytowych z zabudowy mieszkaniowej. Zgodnie z kartą informacyjną ilość ścieków odprowadzanych z omawianego obszaru wyniesie ok. Qśr.d.=60 m3/d. Przedmiotowa sieć kanalizacyjna zostanie włączona do istniejącej kanalizacji sanitarnej, włączenie nastąpi na wysokości działki nr ewid. 18 obręb 0002 Skalbmierz. Ścieki zebrane z terenu objętego planowaną kanalizacją zostaną odprowadzone na istniejącą oczyszczalnię ścieków  w Kazimierzy Wielkiej.

Celem podejmowanych działań inwestycyjnych jest zminimalizowanie negatywnego oddziaływania na środowisko na przedmiotowym obszarze, poprzez ograniczenie korzystania z istniejących zbiorników bezodpływowych, które mogą stanowić zagrożenie dla gruntu, wód podziemnych i wód powierzchniowych oraz środowiska przyrodniczego.

 

  • powiązania z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych, dla których została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, znajdujących się na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia, oraz w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia lub których oddziaływania mieszczą się w obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem:

Przedmiotem analizy tut. organu w 2020 r. była inwestycja pod nazwą: „Budowa sieci kanalizacji sanitarnej w miejscowościach Szarbia Zwierzyniecka, Podgaje, Tempoczów Kolonia, gm. Skalbmierz” planowanego przez Gminę Skalbmierz, dla której Burmistrz Miasta i Gminy Skalbmierz wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach z dnia 16.09.2020 r., znak: IZP.6220.3.2020 r. Ścieki zebrane w/w systemem kanalizacji zostaną odprowadzone do oczyszczalni w Kazimierzy Wielkiej zlokalizowanej na działkach o nr ewid. 2585/3, 2585/5, 2585/6 o przepustowości 1 900 m3/d i wydajności 18990 RLM, dla której odbiornikiem ścieków oczyszczonych jest ciek „od Budzynia” – decyzja Starosty Kazimierskiego z dnia 05.12.2013 r., znak: RL.6341.22.2013. Do oczyszczalni ścieków w Kazimierzy Wielkiej obecnie dopływa średniodobowo ok. 1 501 m3 ścieków (obciążenie ok. 9 709 RLM).

Jak wskazano w karcie informacyjnej przedsięwzięcia będącego obecnie przedmiotem analizy przewidywana ilość odprowadzanych ścieków z terenu objętego planowaną siecią  kanalizacji sanitarnej wynosić będzie ok. Qśr.d.=60 m3/d. Ścieki te systemem kanalizacji również zostaną odprowadzone do w/w oczyszczalni w Kazimierzy Wielkiej.

Zakończenie robót budowlanych  kanalizacji sanitarnej w miejscowościach Szarbia Zwierzyniecka, Podgaje, Tempoczów Kolonia planowane jest na I kwartał 2022 r., natomiast budowa kanalizacji sanitarnej  w miejscowości Tempoczów Rędziny  na lata 2022-2023. Po włączeniu planowanych odcinków kanalizacji sanitarnej (z obu inwestycji) do istniejącej sieci łączna ilość ścieków kierowanych na oczyszczalnię nie przekroczy jej przepustowości.

Zatem oczyszczalnia będzie w stanie przyjąć ścieki z sieci kanalizacji sanitarnej planowanej w ramach analizowanego przedsięwzięcia, a tym samym oczyścić ścieki sanitarne z przedmiotowej kanalizacji do wymogów określonych w rozporządzeniu Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 12 lipca 2019 r. w sprawie substancji szczególnie szkodliwych dla środowiska wodnego oraz warunków, jakie należy spełnić przy wprowadzaniu do wód lub do ziemi ścieków, a także przy odprowadzaniu wód opadowych lub roztopowych do wód lub do urządzeń wodnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1311), jak również uwarunkowań określonych w pozwoleniu wodnoprawnym.

 

  • różnorodności biologicznej, wykorzystywania zasobów naturalnych, w tym gleby, wody i powierzchni ziemi:

Trasa kanalizacji zostanie poprowadzona w rejonie istniejącej zabudowy i wzdłuż istniejących dróg. Zostanie zlokalizowana w obrębie terenów zabudowanych, gruntów ornych, pastwisk, sadów, pasów drogowych, przecina ciek Dopływ spod Tempoczowa (dopływ rzeki Szarbiówki) i cieki niewyróżnione lub biegnie w ich sąsiedztwie. Jak wskazano w karcie informacyjnej na terenie przedsięwzięcia nie stwierdzono występowania gatunków roślin objętych ochroną. Inwestor nie przewiduje wycinki drzew i krzewów w związku z realizacją zamierzenia, w przypadku kolizji z drzewami zostanie zastosowana  metoda tunelikowania polegająca na wykonaniu  kanalizacji pod systemem korzeniowym drzew (przeciskanie rur pod korzeniami bez wykonywania wykopów).

Z uwagi na charakter przedsięwzięcia, niewprowadzanie w związku z realizacją inwestycji obcych gatunków, gatunków inwazyjnych, nie przewiduje się wpływu na różnorodność biologiczną rozumianą jako liczebność i kondycja populacji występujących gatunków, w szczególności gatunków chronionych, rzadkich lub ginących oraz ich siedlisk, w tym utratę, fragmentację lub izolację siedlisk oraz zaburzenia funkcji przez nie pełnionych, a także ekosystemy – ich kondycję, stabilność, odporność na zaburzenia, fragmentację i pełnione funkcje w środowisku.

W ramach prac związanych z realizacją zamierzenia zostaną wykorzystane typowe dla tego typu prac materiały budowlane np.: rury z tworzywa sztucznego, studzienki, piasek, kruszywo, nastąpi zużycie paliwa. Wszystkie użyte do budowy surowce, materiały, wodę, paliwa i energię należy wykorzystywać zgodnie z obowiązującymi normami i przepisami ze szczególnym zwróceniem uwagi na odzysk materiałów i surowców w trakcie gospodarki odpadami. Przewiduje się wykorzystanie wody na cele technologiczne – próby szczelności, płukanie rurociągów oraz w ramach funkcjonowania zaplecza sanitarnego. Woda pobierana będzie z gminnej sieci wodociągowej.

Przedmiotowa inwestycja w trakcie eksploatacji nie wymaga wykorzystywania materiałów i innych surowców, za wyjątkiem energii elektrycznej (zasilanie pompowni). Sporadycznie, w przypadku wystąpienia ewentualnych awarii i koniecznych prac może zaistnieć krótkotrwałe zapotrzebowanie na paliwa.

 

  • emisji i występowania innych uciążliwości; przewidywanych ilości i rodzaju wytwarzanych odpadów oraz ich wpływu na środowisko, oraz zagrożenia dla zdrowia ludzi, w tym wynikającego z emisji:

Podczas prac budowlano-montażowych w sąsiedztwie placu budowy wystąpią potencjalne uciążliwości, w tym: emisja hałasu, zanieczyszczeń powietrza oraz będą wytwarzane odpady. W ramach działań minimalizujących wpływ tej fazy na środowisko, teren zajęty w związku z realizacją inwestycji oraz jego zaplecze zlokalizowany winien być z uwzględnieniem zasady minimalizacji zajęcia terenu i przekształcenia jego powierzchni, a po zakończeniu prac uporządkowany. Miejsca postoju sprzętu, tankowania i serwisowania pojazdów/maszyn, magazynowania materiałów budowlanych, mas ziemnych, odpadów należy organizować poza bezpośrednim sąsiedztwem cieków (należy zachować odległość min. 50 m).

Materiały budowlane oraz substancje i preparaty stosowane na etapie realizacji przedsięwzięcia, z kart charakterystyki których wynika, że mogą stanowić zagrożenie dla wód lub dla gleby, należy magazynować na terenie zaplecza budowy na utwardzonym i uszczelnionym podłożu, w miejscach osłoniętych przed działaniem czynników atmosferycznych oraz zabezpieczonych przed dostępem osób nieuprawnionych. Miejsca te należy wyposażyć w urządzenia lub środki umożliwiające ich zebranie lub neutralizację, w sytuacji przypadkowego wydostania się z opakowań.

Wykorzystywany sprzęt będzie sprawny, technicznie sprawdzany przed przystąpieniem do prac pod kątem ewentualnych nieszczelności, wycieku zanieczyszczeń. Plac budowy oraz zaplecze budowy należy wyposażyć w techniczne i chemiczne środki do usuwania lub neutralizacji zanieczyszczeń ropopochodnych (np. materiały sorbentowe).
W przypadku wycieku substancje ropopochodne winny być niezwłocznie usuwane lub zneutralizowane.

Tankowanie, serwisowanie oraz parkowanie maszyn i urządzeń oraz pojazdów budowlanych należy prowadzić na terenie specjalnie przygotowanych placów w obrębie zaplecza budowy. Możliwe jest tankowanie i serwisowanie stacjonarnych maszyn i urządzeń budowlanych poza w/w miejscami, pod warunkiem zabezpieczenia gleby w miejscu ich posadowienia za pomocą materiałów technicznych umożliwiających ujęcie ewentualnych wycieków substancji ropopochodnych.

Materiały pędne oraz oleje i smary wykorzystywane na etapie realizacji przedsięwzięcia należy magazynować w zamkniętych i szczelnych pojemnikach, odpornych na działanie przechowywanych w nich substancji, w miejscach osłoniętych przed działaniem czynników atmosferycznych oraz zabezpieczonych przed dostępem osób nieuprawnionych.

Emisja hałasu oraz zanieczyszczeń powietrza w okresie realizacji przedsięwzięcia będzie miała charakter okresowy i odwracalny, a uciążliwości z nią związane ustaną wraz z zakończeniem prac budowlanych. Trasa przedsięwzięcia przebiega w obrębie terenów z zabudową mieszkaniową, zatem użytkownicy w/w obiektów odczuwać mogą okresowe uciążliwości związane z realizacją inwestycji. W/w emisje oraz ewentualne uciążliwości akustyczne podczas prowadzonych prac budowlanych będą minimalizowane tj.: prace z wykorzystaniem pojazdów, maszyn i urządzeń budowlanych emitujących hałas do otoczenia, w szczególności takich jak: samochody ciężarowe, koparki, spycharki, ciągniki, maszyny i urządzenia do zagęszczania gruntu, maszyny i urządzenia do cięcia betonu i innych materiałów twardych nie będą prowadzone w godzinach od 22.00 do 6.00 (poniedziałek – sobota) oraz w dniach ustawowo wolnych od pracy. Ponadto należy unikać równoczesnej pracy pojazdów, maszyn i urządzeń budowlanych emitujących hałas do otoczenia, czy pracy na biegu jałowym.

Transport sprzętu, materiałów i urobku ziemnego prowadzony będzie po wyznaczonych trasach przejazdu na terenie inwestycyjnym i przy wykorzystaniu istniejącej sieci dróg publicznych.

W związku z realizacją zamierzenia nastąpi zniszczenie szaty roślinnej w obrębie pasa terenu, o szerokości do 4 m, tymczasowo zajętego pod układaną sieć (pod wykop do głębokości do 3,5 m p.p.t. oraz zwałowanie wydobytych mas ziemnych) oraz realizację obiektów pompowni. Projektowana sieć zostanie ułożona pod ziemią i docelowo nie spowoduje trwałego zajęcia/przekształcenia  powierzchni terenu, za wyjątkiem terenów wydzielonych pod pompownie sieciowe o powierzchni łącznie ok. 64 m2 i zabudowę studzienek kanalizacyjnych (każda ok. 0,3 m2). Po zakończeniu prac, dotychczasowy sposób użytkowania terenu zostanie w krótkim czasie odtworzony i przywrócony do stanu sprzed okresu rozpoczęcia realizacji przedmiotowego zamierzenia (nawierzchnie dróg, chodników, pasów zieleni itp.).

Odpady powstałe na etapie realizacji przedsięwzięcia należy magazynować na terenie specjalnie przygotowanych placów zlokalizowanych w obrębie zaplecza budowy, w pojemnikach, wykorzystać na terenie prac, a następnie przekazać do dalszego zagospodarowania uprawnionym odbiorcom. Odpady z rozbiórki dróg  Inwestor przewiduje wykorzystać do odtworzenia  odcinków uszkodzonych nawierzchni drogowych. Odpady niebezpieczne należy magazynować w zamkniętych i szczelnych pojemnikach, odpornych na działanie przechowywanych w nich substancji. Place i miejsca przeznaczone do magazynowania odpadów niebezpiecznych należy zlokalizować na utwardzonym i szczelnym podłożu, w miejscach osłoniętych przed działaniem czynników atmosferycznych oraz zabezpieczonych przed dostępem osób nieuprawnionych. W/w place i miejsca należy wyposażyć w urządzenia lub środki umożliwiające zebranie lub neutralizację odpadów, w sytuacji ich przypadkowego wydostania się z pojemników. Rodzaje i ilości tych urządzeń lub środków należy dostosować do rodzaju i ilości magazynowanych odpadów. W przypadku wydostania się odpadów z pojemników należy je niezwłocznie usunąć lub zneutralizować. Na etapie realizacji Inwestor winien zapewni dla potrzeb brygad budowlanych przenośne sanitariaty, których zawartość będzie odbierana przez uprawniony podmiot i wywożona do oczyszczalni ścieków.

Powstałe niezanieczyszczone masy ziemne należy w maksymalnym stopniu zagospodarować na terenie inwestycyjnym mając na uwadze zachowanie wartości przyrodniczych, zakaz zmian stanu wody na gruncie ze szkodą dla gruntów sąsiednich oraz zapisy art. 101r. ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska, tj. gleba i ziemia używane do prac ziemnych powinny spełniać standardy jakości środowiska jak dla gruntów występujących w miejscu użycia tej gleby lub ziemi. Ewentualny nadmiar mas ziemnych należy przekazać uprawnionym podmiotom.

Przed przystąpieniem do wykonania wykopu zostanie usunięty humus, a po zasypaniu wykopu wierzchnia warstwa gruntu (gleba z roślinnością) zostanie odtworzona.
W obrębie pól uprawnych kanalizacja sanitarna będzie realizowana po okresie zbioru płodów rolnych.

Realizacja sieci może się wiązać z koniecznością odwodnienia wykopów, będzie to oddziaływanie o charakterze tymczasowym i odwracalnym (na czas układania kanalizacji sanitarnej). W gruntach nawodnionych rury zostaną zabezpieczone przed  przemieszaniem się. Przewiduje się prowadzenie odwadniania wykopów na czas prowadzenia prac, w miejscach gdzie zwierciadło  wody będzie  powyżej  0,5m ponad dnem planowanego wykopu stosowane będą igłofiltry, a w miejscach, gdzie zwierciadło wody podziemnej będzie poniżej 0,5 m od dna wykopu przewidziano odwodnienie za pomocą wykonanego w dnie wykopu rowu odwadniającego lub drenażu bocznego i pomp odwadniających. Wody z odwodnień przed odprowadzaniem do wód powierzchniowych należy podczyszczać z zawiesiny. Wykonywane prace nie mogą powodować zmian stanu wody ze szkodą dla gruntów sąsiednich.

Odcinki projektowanej sieci kanalizacyjnej zostaną oddane do użytkowania po sprawdzeniu ich szczelności. Jak wynika z dokumentacji sprawy wody zużyte do prób szczelności, płukania rurociągów zostaną odprowadzone poprzez istniejący system kanalizacji  sanitarnej na oczyszczalnię ścieków w Kazimierzy Wielkiej.

Celem minimalizacji oddziaływania na środowisko przyrodnicze wskazane jest:

  • wykopy pod kanały sanitarne na terenach biologicznie czynnych zasypywać z zachowaniem warstw. Humus należy gromadzić osobno i po ułożeniu kanałów i zasypaniu wykopów wykorzystać w pasie robót do kształtowania i odtwarzania terenów biologicznie czynnych,
  • przekroczenie cieków wykonać metodą bez wykopową. Czas prowadzenia prac w obrębie cieków należy ograniczyć do niezbędnego minimum. Powyższe prace należy prowadzić w porozumieniu z właścicielem, zarządzającym ciekami,
  • z uwagi na prowadzenie prac/wykopów w rejonie Dopływu z Tempoczowa, cieków niewyróżnionych, a także na terenach otwartych niezabudowanych plac budowy będzie kontrolowany na obecność występowania zwierząt, w szczególności wykopy stanowiące pułapki dla małych zwierząt, napotkane osobniki zostaną przeniesione w bezpieczne miejsce, na tereny sąsiednie o podobnych warunkach siedliskowych, niekolidujące z inwestycją. Otwarte wykopy na noc będą przykrywane. W przypadku zaobserwowania masowych migracji płazów na terenie prac wskazane jest wykonanie tymczasowych (na czas migracji) wygrodzeń herpetologicznych mających na celu ograniczenie przedostawania się płazów na teren prac,
  • w przypadku kolizji z drzewami zostanie zastosowanametodatunelikowania polegająca na wykonaniukanalizacji pod systemem korzeniowym drzew,
  • znajdujące się w rejonie prowadzonych prac drzewa i krzewy nieprzewidziane do wycięcia na czas robót zostaną zabezpieczone przed uszkodzeniem. W tym celu zaleca się ich wygrodzenie siatką, odeskowanie pni lub owinięcie słomianą matą. Wskazane jest przykrycie i zabezpieczenie odkrytych korzeni przed niską temperaturą, przesuszeniem, w razie potrzeby podlewanie. W obrębie systemu korzeniowego drzew prace ziemne należy wykonywać ręcznie i nie dopuszczać do przesuszenia gruntu. Bezpośrednio pod koronami drzew, w obrębie strefy korzeniowej nie składować materiałów budowlanych oraz ziemi z wykopów, nie lokalizować placów składowych i dróg dojazdowych. W przypadku uszkodzenia korzeni lub gałęzi należy je zabezpieczyć odpowiednim środkiem ochronnym.

Uwzględniając powyższe nie przewiduje się wystąpienia znaczącego negatywnego oddziaływania na środowisko przyrodnicze.

Należy dodać, że decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach nie zezwala na przeprowadzenie czynności zakazanych w stosunku do gatunków chronionych.
W przypadku, gdy realizacja inwestycji wiązała się będzie z naruszeniem zakazów w stosunku do gatunku objętego ochroną, wynikających z ustawy o ochronie przyrody, na odstępstwo od zakazów należy uzyskać odrębne zezwolenie.

W świetle obowiązujących przepisów Dyrektywy 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Radyz dnia 23 października 2000 r. ustanawiającej ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej (Ramowa Dyrektywa Wodna), cele planowania
i gospodarowania wodami mają zostać osiągnięte poprzez wdrożenie zadań zawartych
w dokumentach planistycznych. Zgodnie z zapisami Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły zatwierdzonego Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 października 2016 r. w sprawie Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz.1911 ze zm.: Dz. U. z 2016 r. poz. 1958) przedmiotową inwestycję zlokalizowano:

  • w zlewni Jednolitej Części Wód Powierzchniowych oznaczonej Europejskim kodem PLRW200062139849, o nazwie Szarbiówka, region wodny Górnej Wisły. Status – naturalna część wód, ocena stanu – zły, ocena ryzyka nieosiągnięcia celów środowiskowych – zagrożona. Celem środowiskowym jest dobry stan ekologiczny
    i dobry stan chemiczny. Przewidziano dla niej odstępstwo – przedłużenie terminu osiągnięcia celu do roku 2027 z uwagi na brak możliwości technicznych,
  • na obszarze Jednolitej Części Wód Podziemnych oznaczonym Europejskim kodem JCWPd PLGW2000114 region wodny Górnej Wisły. Dla wód tego obszaru stan ilościowy i stan chemiczny oceniono jako dobry. Ocena ryzyka dla JCWPd - niezagrożona. Celem środowiskowym dla przedmiotowej JCWPd jest dobry stan chemiczny wód i dobry stan ilościowy wód. Dal przedmiotowej JCWPd nie wyznaczono odstępstwa od celów środowiskowych.

Przedmiotowe przedsięwzięcie wpisuje się w cele środowiskowe wskazane w „Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły”. Zgodnie z Programem wodno-środowiskowym kraju wprowadzono działania z kategorii „Gospodarka komunalna”, obejmujące konieczność uporządkowania systemu gospodarki ściekowej. Inwestycja ma na celu poprawę warunków sanitarnych i wpisuje się w w/w działania poprzez podłączenie istniejących i planowanych budynków do zbiorowego systemu odprowadzania ścieków, likwidację tzw. szamb.

Hałas generowany przez pracę pomp w pompowniach będzie ograniczony
w związku z faktem, iż będą on stanowiły urządzenia zabudowane w podziemnym zamkniętym zbiorniku. Na etapie eksploatacji przedsięwzięcie nie będzie powodować oddziaływań w zakresie emisji do powietrza, występowanie uciążliwości odorowych zostanie zminimalizowane poprzez wykonanie analizowanego odcinak sieci kanalizacji sanitarnej w sposób zapewniający  minimum dwie wymiany ścieków  na dobę celem ograniczenia możliwości ich zagniwania. Pompownie wyposażone będą w zasilanie energetyczne, podłączenie do sieci nastąpi na warunkach zarządcy.

Na etapie eksploatacji będą wytwarzane odpady powstające z ewentualnych remontów. Odpady te należy prawidłowo zabezpieczyć oraz zagospodarować zgodnie
z obowiązującymi przepisami tzn. odpady powinny być selektywnie magazynowane na terenie Inwestora, w wydzielonych i przystosowanych do tego celu miejscach,
w warunkach zabezpieczających przed przedostaniem się do środowiska zanieczyszczeń z zapewnieniem ich sprawnego odbioru przez uprawnione podmioty.

Analizując wpływ na krajobraz należy zauważyć, że planowane zamierzenie inwestycyjne nie wpływa znacząco na przekształcenie rzeźby terenu i krajobraz, gdyż jest obiektem infrastruktury podziemnej. Do trwałych i widocznych zmian w terenie po zakończeniu przedsięwzięcia będzie należał teren pompowni ścieków.

W przypadku likwidacji przedsięwzięcia teren należy uporządkować, odpady prawidłowo zabezpieczyć oraz zagospodarować zgodnie z obowiązującymi przepisami.

 

  • ocenionego w oparciu o wiedzę naukową ryzyka wystąpienia poważnych awarii lub katastrof naturalnych i budowlanych, przy uwzględnieniu używanych substancji
    i stosowanych technologii, w tym ryzyka związanego ze zmianą klimatu;

Planowane przedsięwzięcie nie jest zaliczane do obiektów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnych awarii przemysłowych – wg rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia 29 stycznia 2016 r.  w sprawie rodzajów i ilości znajdujących się
w zakładzie substancji niebezpiecznych decydujących o zaliczeniu zakładu do zakładu
o zwiększonym lub dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej (Dz. U.
z 2016 r., poz. 138). Potencjalnym źródłem awarii może być rozszczelnienie sieci,
w związku z tym przewidziano odpowiedni dobór materiałów, prawidłowy montaż
i późniejszą eksploatację. Zastosowanie szczelnych połączeń winno zabezpieczyć przed infiltracją ścieków do gruntu, jak również uniemożliwić eksfiltrację wód gruntowych do kanalizacji. Praca pompowni będzie monitorowana w sposób automatyczny. W każdej pompowni zamontowane będą po dwie pompy, w przypadku awarii jednej pompy pracowała będzie druga. W przypadku braku zasilania obiektów z sieci wykorzystywany będzie przenośny agregat prądotwórczy.

Z uwagi na Dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/52/Ue z dnia 16 kwietnia 2014 r. zmieniającą dyrektywę 2011/92/UE w sprawie oceny wpływu wywieranego przez niektóre przedsięwzięcia publiczne i prywatne na środowisko
i rozpoczęcie implementacji do prawa polskiego, analizując adaptację przedsięwzięcia do zmian klimatu, w tym elementy wpływające na łagodzenie tych zmian należy stwierdzić, że:

  • przedsięwzięcie usytuowane jest poza terenami osuwisk według informacji zamie- szczonych na stronie http://geoportal.pgi.gov.pl/portal/page/portal/SOPO/Wyszukaj3/,  obszarami zagrożenia powodziowego Hydroportal (isok.gov.pl),
  • w rozwiązaniach projektowych wymagany jest dobór odpowiednich materiałów
    i technologii wykonania, dostosowanie zagłębienia do stref przemarzania gruntu,
  • przedsięwzięcie ze względu na lokalizację, charakter (instalacja podziemna, szczelna) jest neutralne względem oddziaływań związanych z klęskami żywiołowymi takimi jak np. powodzie, podnoszący się poziom mórz, sztormy, erozja wybrzeża i intruzje wód zasolonych,
  • wystąpi emisja do powietrza, w tym gazów cieplarnianych(na etapie realizacji,
    w związku ze spalaniem paliw w pojazdach),
  • brak znaczących zmian zagospodarowania terenu biologicznie czynnego (na etapie eksploatacji zajętość terenu pod pompownie, studzienki kanalizacyjne).

 

  1. Usytuowanie przedsięwzięcia, z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, w szczególności przy istniejącym i planowanym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych i krajobrazowych oraz uwarunkowań miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego:

 

  • planowane przedsięwzięcie nie jest zlokalizowane na:
  • obszarach wybrzeży i środowiska morskiego,
    • obszarach przylegających do jezior,
    • obszarach wodno-błotnych,
  • strefach ochronnych ujęć wody http://warunki.krakow.rzgw.gov.pl/imap/
    i obszarach ochronnych zbiorników wód śródlądowych – najbliższy GZWP Nr 409 Niecka Miechowska (część SE) znajduje się ok. 1,8 km na zachód od planowanej sieci kanalizacji sanitarnej,
  • obszarach o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe
    i archeologiczne – jak wynika z informacji przedstawionych na stronie geoportal.gov.pl (zakładka: dane innych instytucji - Narodowy Instytut Dziedzictwa). W przypadku odkrycia przedmiotu, co do którego istnieje przypuszczenie, iż jest on zabytkiem należy: wstrzymać wszelkie roboty mogące uszkodzić lub zniszczyć odkryty przedmiot; zabezpieczyć, przy użyciu dostępnych środków ten przedmiot i miejsce jego odkrycia; niezwłocznie zawiadomić o tym Świętokrzyskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków,
    a jeśli nie jest to możliwe Burmistrza Miasta i Gminy Skalbmierz,
  • obszarach ochrony uzdrowiskowej - poza strefami uzdrowisk Busko-Zdrój, Solec-Zdrój, Kazimierza Wielka usytuowanych na terenie woj. świętokrzyskiego,
    • terenie parku narodowego, parku krajobrazowego, obszaru chronionego krajobrazu, rezerwatu przyrody, zespołu przyrodniczo-krajobrazowego, stanowiska dokumentacyjnego, użytku ekologicznego, korytarzy istotnych dla populacji dużych ssaków leśnych oraz spójności siedlisk leśnych i wodno-błotnych w skali krajowej i kontynentalnej. W odległości ok. 1,6 km na północ od terenu przedsięwzięcia znajduje się Miechowsko-Działoszycki Obszar Chronionego Krajobrazu. Najbliższy obszar sieci ekologicznej Natura 2000 tj. Ostoja Kozubowska PLH260029 znajduje się w odległości ok. 8,7 km na północny-wschód od terenu przedsięwzięcia. Biorąc pod uwagę zakres i charakter zamierzenia oraz fakt, że powyższe obszary chronione znajdują się poza zasięgiem istotnego oddziaływania przedsięwzięcia, nie będzie ono znacząco negatywnie oddziaływać na ich przyrodę, m.in. na cele ochrony obszarów Natura 2000, w tym w szczególności: stan siedlisk przyrodniczych, siedlisk gatunków roślin i zwierząt, gatunki, dla których ochrony wyznaczono lub planuje się wyznaczyć obszary Natura 2000 oraz ich integralność i powiązania z innymi obszarami. Planowane zamierzenie nie będzie miało wpływu na drożność lokalnych szlaków migracji zwierząt,
  • obszarach leśnych – jak wskazano w dokumentacji sprawy Inwestor nie przewiduje wycinki drzew i krzewów, realizacja sieci kanalizacji sanitarnej pozostanie bez istotnego wpływu na powierzchnię terenów leśnych, zadrzewionych i zakrzewionych,
  • órskich wymienionych w Zarządzeniu nr 18/2000 Wojewody Świętokrzyskiego
    z dnia 2 marca 2000 r. w sprawie ustalenia wykazu miejscowości zaliczonych do terenów podgórskich i górskich na terenie województwa świętokrzyskiego
    (Dz. Urz. Woj. Święt. Nr 13, poz.104), przy układaniu odcinków kanalizacji konieczne będzie uwzględnienie istniejącego ukształtowania terenu, część sieci zostanie wykonana jako tłoczna.

 

  • planowane przedsięwzięcie jest zlokalizowane na:
  • obszarze o znacznej gęstości zaludnienia – projektowana sieć zostanie poprowadzona w sąsiedztwie istniejącej zabudowy mieszkaniowej. Prace będą prowadzone w porze dziennej, uciążliwości będą odczuwalne tylko na etapie realizacji,
  • przedmiotowa kanalizacja sanitarna przecina cieki, w tym Dopływ z Tempoczowa -przekroczenie cieków wykonane zostaniemetodą bez wykopową w uzgodnieniu z zarządcą, czas prowadzenia prac w obrębie cieków ograniczony zostanie do niezbędnego minimum.

 

  1. Rodzaj, cechy i skala możliwego oddziaływania rozważnego w odniesieniu do kryteriów wymienionych w pkt 1 i 2 oraz w art. 62 ust. 1 pkt 1 wynikających z:

Uciążliwości takie jak emisja zanieczyszczeń powietrza, emisja hałasu, przekształcenie terenu występować będą głównie w trakcie budowy kanalizacji i związane będą z pracą maszyn i urządzeń. Prace związane z budową kanalizacji sanitarnej wykonane zostaną
z zastosowaniem technologii jak najmniej uciążliwej dla okolicznych mieszkańców
i otaczającego środowiska. Uciążliwości te ustaną z chwilą zakończenia prac budowlano – montażowych. Realizacja przedsięwzięcia uporządkuje gospodarkę ściekową
w analizowanej części gminy Skalbmierz, ma na celu na poprawę warunków sanitarnych na terenie miejscowości Tempoczów Rzędziny poprzez podłączenie budynków mieszkalnych do zbiorowego systemu kanalizacyjnego. Zastosowany będzie szczelny system kanalizacji, odpowiednie materiały i nowoczesne technologie wykonania oraz rozwiązania chroniące środowisko.

Z uwagi na skalę i rodzaj zamierzenia nie przewiduje się znaczącego negatywnego oddziaływania na wody podziemne, powierzchniowe i gleby.

się znaczącego negatywnego wpływu na środowisko przyrodnicze i bioróżnorodność.

Przedmiotowe przedsięwzięcie nie będzie miało znaczącego wpływu na walory przyrodnicze i krajobrazowe omawianego terenu.

Uwzględniając charakter przedsięwzięcia oraz jego zakres należy stwierdzić, że transgraniczne oddziaływanie na środowisko nie wystąpi.

Analizując lokalizację, zakres oraz parametry techniczne i planowany sposób realizacji inwestycji, w oparciu o art. 63 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko tut. organ nie stwierdził potrzeby przeprowadzenia dla przedmiotowego przedsięwzięcia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.

W dniu 02.02.2022 r. organ prowadzący postępowanie poinformował strony postępowania poprzez obwieszczenie o zebraniu całości materiału dowodowego
w przedmiotowej sprawie – przed wydaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz poinformował o możliwości zapoznania się i wypowiedzenia co do zebranych dowodów i materiałów przed wydaniem decyzji.

Mając powyższe na uwadze Burmistrz Miasta i Gminy Skalbmierz uznał zgromadzony materiał dowodowy za pełny i wyczerpujący -wystarczający do wydania niniejszej decyzji. Organ za udowodnione fakty uznał przewidywane oddziaływanie planowanego przedsięwzięcia we wszystkich poddawanych analizie sferach, zasięg tego oddziaływania oraz zachowanie standardów jakości środowiska w granicach określonych prawem oraz brak przekroczeń na obszarach poddanych ochronie, o czym mowa powyżej. Materiał dowodowy, stanowiły w szczególności Karta Informacyjna Przedsięwzięcia oraz postanowienia organów opiniujących.

Wobec powyższego orzeczono jak w sentencji.

 

POUCZENIE

 

1. Zgodnie z art. 72 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 2373 z późn. zm.) decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji określonej w art. 72 ust. 1 ww. ustawy oraz zgłoszenia o którym mowa w ust. 1 a. Złożenie wniosku lub dokonanie zgłoszenia następuje w terminie 6 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna, z zastrzeżeniem ust. 4 i 4b.

2. Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach wiąże organ wydający decyzje,
o których mowa w art. 72 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 2373 z późn. zm.).

3. Od niniejszej decyzji służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Kielcach za pośrednictwem Burmistrza Miasta i Gminy Skalbmierz,
w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

4. Strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania od niniejszej decyzji.
Z dniem doręczenia Burmistrzowi Miasta i Gminy Skalbmierz oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna i nie będzie podlegała zaskarżeniu do sądu administracyjnego.

 

 

 

Załącznik:

1. Charakterystyka przedsięwzięcia                                                                                                                                                     

Otrzymują:

1. Pełnomocnik wnioskodawcy: P.W. PROENCO Kielce Dobiesław Śliz, ul. Warszawska 30/10, 25-312 Kielce

2. Strony wg rozdzielnika zgodnie z art. 49 Kpa                                     

3. a/a

Do wiadomości:

1. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Kielcach

2. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Busku- Zdroju

3. Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Zarząd Zlewni w Kielcach

Załącznik nr 1 Do decyzji Burmistrza Miasta i Gminy Skalbmierz nr IZP.6220.3.2021 z dnia 11.02. 2022 r.

 

 

CHARAKTERYSTYKA PRZEDSIĘWZIĘCIA

 

Planowane przedsięwzięcie obejmuje budowę grawitacyjno-tłocznej sieci kanalizacji sanitarnej o długości ok. 8 km na terenie obrębów ewidencyjnych 0020 Tempoczów Rędziny, 0017 Szarbia Zwierzyniecka i 0002 Skalbmierz, gmina Skalbmierz, powiat kazimierski, województwo świętokrzyskie.

Inwestycja prowadzona będzie przez tereny mieszkaniowe, sady, grunty orne, pastwiska, w pasie drogowym, przecina ciek Dopływ spod Tempoczowa (w miejscu skrzyżowania z drogą działka nr  122) i cieki niewyróżnione lub biegnie w ich sąsiedztwie (według MPHP2018 działki nr ewid. 105/1, 409 obręb Tempoczów Rędziny oraz 66, 67 obręb 0002 Skalbmierz), zgodnie z załącznikami 1 – 3 do niniejszej opinii.

W ramach przedsięwzięcia przewidziano przewody kanalizacyjne z rur z tworzywa sztucznego Ø200mm  o długości ok. 5,6 km ze studniami, przewody kanalizacyjne z rur
z tworzywa sztucznego Ø75-90mm o długości ok. 2,4 km, cztery pompownie ścieków (P1, P2, P3, P4) na wysokości działek o nr ewid. 409, 133, 105/1 i 193 obręb Tempoczów Rędziny. Pompownie wykonane będą jako prefabrykowane z polimerobetonu o Ø1500 mm i głębokości max. 5 m p.p.t. Pod przepompownie zostanie zajęty teren o powierzchni łącznej ok. 64 m2.Teren pompowni będzie ogrodzony i wyposażony w utwardzony podjazd oraz oświetlenie i monitoring.

Zgodnie z KIP projektowaną siecią będą zbierane ścieki bytowe (z zabudowy mieszkaniowej), na analizowanym terenie brak zakładów przemysłowych.

Rury układane będą w otwartych wykopach szerokoprzestrzennych, a przy zabudowie
i istniejącej infrastrukturze technicznej w wykopach wąskoprzestrzennych umacnianych wypraskami stalowymi, odcinkowo metodą bezwykopową m.in. w miejscu przekroczenia cieków/rowów. Roboty ziemne i montażowe w miejscach ewentualnych kolizji
z istniejącym uzbrojeniem należy wykonywać w uzgodnieniu z zarządzającymi w/w obiektami.

Realizacja inwestycji nie wiąże się z wycinką drzew i krzewów.

W trakcie realizacji przedsięwzięcia Inwestor zapewni niezbędne dojścia i dojazdy np. wykonanie kładki dla pieszych, objazdy dla samochodów.

Po ułożeniu rurociągów teren zostanie przywrócony do stanu zbliżonego do poprzedniego.

Przedsięwzięcie obejmuje realizację inwestycji o charakterze liniowym stanowiącym uzbrojenie podziemne dla odbioru i transportu ścieków  bytowych z zabudowy mieszkaniowej. Zgodnie z kartą informacyjną ilość ścieków odprowadzanych
z omawianego obszaru wyniesie ok. Qśr.d.=60 m3/d. Przedmiotowa sieć kanalizacyjna zostanie włączona do istniejącej kanalizacji sanitarnej, włączenie nastąpi na wysokości działki nr ewid. 18 obręb 0002 Skalbmierz. Ścieki zebrane z terenu objętego planowaną kanalizacją zostaną odprowadzone na istniejącą oczyszczalnię ścieków  w Kazimierzy Wielkiej.

Celem podejmowanych działań inwestycyjnych jest zminimalizowanie negatywnego oddziaływania na środowisko na przedmiotowym obszarze, poprzez ograniczenie korzystania z istniejących zbiorników bezodpływowych, które mogą stanowić zagrożenie dla gruntu, wód podziemnych i wód powierzchniowych oraz środowiska przyrodniczego.

 

 

Pliki do pobrania:

Podmiot udostępniający:
Urząd Miasta i Gminy Skalbmierz
Informację wytworzył:
Katarzyna Pisarek
Informację wprowadził:
msagan
Data wytworzenia:
2022-02-11
Data publikacji:
2022-02-11
Data ostatniej zmiany:
2022-02-11

Ostatnią modyfikację serwisu wykonano 2024-03-28 15:07:00, zmian dokonał(a): pszmigiel

WCAG 2.0 (Level AA)