Zarządzenie nr Or. 0050.266.2021
Burmistrza Miasta i Gminy Skalbmierz z dnia 24 lutego 2021 r.
WYTYCZNE
BURMISTRZA MIASTA I GMINY SKALBMIERZ
SZEFA OBRONY CYWLNEJ GMINY
z dnia 24 lutego 2021 roku
do działalności w dziedzinie obrony cywilnej Miasta i Gminy Skalbmierz w 2021 i 2022 roku
Na podstawie art. 14 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (tj. Dz.U. z 2020 r. poz. 961 – z późn. zm.) oraz art. 17 ust. 7 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (tj. Dz.U. z 2019 r. poz. 1541 – z późn. zm.) i § 3 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Szefa Obrony Cywilnej Kraju, szefów obrony cywilnej województw, powiatów i gmin (Dz.U. z 2002 r. Nr 96, poz. 850), a także uwzględniając wytyczne Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej - Szefa Obrony Cywilnej Kraju do działalności w dziedzinie ochrony ludności, ochrony przeciwpożarowej i obrony cywilnej w 2021 i 2022 roku, oraz wytyczne do działalności w dziedzinie ochrony ludności, ochrony przeciwpożarowej i obrony cywilnej województwa świętokrzyskiego w 2021 i 2022 roku określa się poniższe wytyczne do działalności w dziedzinie ochrony ludności, ochrony przeciwpożarowej i obrony cywilnej Miasta i Gminy Skalbmierz w 2021 i 2022 roku.
Zasadniczymi celami i kierunkami działania
w dziedzinie ochrony ludności, ochrony przeciwpożarowej i obrony cywilnej
w 2021 i 2022 r. w Gminie Skalbmierz będzie:
Główny wysiłek obrony cywilnej Miasta i Gminy Skalbmierz w 2021 i 2022 roku skoncentrowany będzie na:
Dążąc w 2021 i 2022 roku do osiągnięcia założonych celów i uzyskania satysfakcjonujących wyników należy:
Lp. |
Treść zadania |
Termin realizacji |
Odpowiedzialny za wykonanie |
---|---|---|---|
W zakresie organizacyjnym. |
|||
1. |
Dokonać oceny stanu przygotowań obrony cywilnej w gminie za 2020 r. |
Styczeń Luty |
Burmistrz Miasta i Gminy Referent ds. zarządzania kryzysowego
|
2. |
Kontynuować i pogłębiać współpracę pomiędzy podmiotami odpowiedzialnymi za realizację zadań obrony cywilnej |
Styczeń |
Burmistrz Referent ds. zarządzania kryzysowego |
3. |
Uczestniczyć w opiniowaniu projektów aktów prawnych dotyczących zarządzania kryzysowego, ochrony ludności i obrony cywilnej. |
W terminach ustalonych przez organy centralne i nadrzędne |
Burmistrz Sekretarz Miasta i Gminy
|
W zakresie planowania. |
|||
1. |
Dokonać aktualizacji charakterystyki i oceny zagrożenia gminy. |
Styczeń - Marzec |
Burmistrz MiG Sekretarz MiG Referent ds. zarządzania kryzysowego
|
2. |
Zaktualizować plan ochrony zabytków wg stanu na dzień 31 grudnia 2019 roku z uwzględnieniem zapisów wynikających z Rozporządzenia Ministra Kultury z dnia 25.08.2004 r. w sprawie organizacji i sposobu ochrony zabytków na wypadek konfliktu zbrojnego i sytuacji kryzysowych. |
Styczeń - Marzec |
Burmistrz Zastępca Burmistrza Referent ds. zarządzania kryzysowego |
3. |
Dokonać aktualizacji dokumentacji zaopatrzenia ludności w wodę w warunkach specjalnych (kryzysowych). |
Styczeń - Marzec |
Burmistrz Referent ds. zarządzania kryzysowego |
4. |
Przeprowadzić aktualizacje planów obrony cywilnej na 2022 r uwzględniając działania na rzecz rozbudowy krajowego systemu ratowniczo - gaśniczego |
|
Burmistrz Miasta i Gminy Referent ds. zarządzania kryzysowego
|
W zakresie wykrywania zagrożeń, ostrzegania i alarmowania |
|||
1. |
Uczestniczyć w treningach stałego dyżuru na potrzeby podwyższania gotowości obronnej państwa z elementami powiadamiania o zagrożeniach pracowników urzędu jak również ludności na administrowanym terenie. |
Termin podany w oddzielnym planie |
Burmistrz Sekretarz Miasta i Gminy Obsada SD Burmistrza |
|
|||
2. |
Uczestniczyć w treningu doskonalącym przyjęcie oraz wymianę informacji i prognozowanie zagrożeń wg normy ATP - 45 |
Wg ustalonych harmonogramów przez organizatorów |
Burmistrz Miasta i Gminy Sekretarz Miasta i Gminy Referent ds. zarządzania kryzysowego |
3. |
Prowadzić kontrole łączności radiowej, w tym raz na kwartał z wykorzystaniem akumulatorów układu zasilania awaryjnego radiotelefonu oraz prowadzić stosowną dokumentację w tym zakresie. |
Styczeń - Grudzień |
Burmistrz Miasta i Gminy Sekretarz Miasta i Gminy Referent ds. zarządzania kryzysowego |
4. |
Utrzymać w stałej gotowości system alarmowania ludności oraz doskonalić go poprzez dalszą rozbudowę i modernizację z wykorzystaniem publicznych oraz niepublicznych sieci IP, radiotelefonów cyfrowych oraz syren elektronicznych i cyfrowych. |
Styczeń - Grudzień |
Burmistrz Miasta i Gminy Sekretarz Miasta i Gminy Referent ds. zarządzania kryzysowego |
5. |
Uczestniczyć w działaniach doskonalących (ćwiczeniach i treningach) w ramach Krajowego Systemu Wykrywania Skażeń i Alarmowania. |
Wg ustalonych harmonogramów przez organizatorów |
Burmistrz Miasta i Gminy Sekretarz Miasta i Gminy Referent ds. zarządzania kryzysowego |
6. |
Dążyć do dalszej rozbudowy i modernizacji systemu ostrzegania i alarmowania, w celu objęcia 100% zasięgiem zamieszkałej na danym terenie ludności, uwzględniając jednocześnie możliwość wykorzystania w tym celu zasobów i infrastruktury podmiotów wchodzących w skład jednostek ochrony przeciwpożarowej oraz doskonalić go poprzez wykorzystanie syren elektronicznych i cyfrowych. |
Styczeń - Grudzień |
Burmistrz Miasta i Gminy Sekretarz Miasta i Gminy Referent ds. zarządzania kryzysowego |
W zakresie edukacji |
|||
1. |
Publikować na stronie internetowej urzędu gminy informacje dot. potencjalnych zagrożeń czasu pokoju i wojny oraz informacje w zakresie sposobów przeciwdziałania tym zagrożeniom. |
Styczeń - Grudzień |
Burmistrz Miasta i Gminy Zastępca Burmistrza Referent ds. zarządzania kryzysowego |
2. |
Podnosić kwalifikacje oraz kierować pracowników na szkolenia dot. ochrony ludności i obrony cywilnej, w szczególności z zakresu międzynarodowego prawa humanitarnego, stosownie do możliwości finansowych. |
Na podstawie harmonogramu ustalonego przez Szefa Obrony Cywilnej Kraju |
Burmistrz Miasta i Gminy Sekretarz Miasta i Gminy |
3. |
Zapewnić udział członków Gminnego Zespołu Zarządzania Kryzysowego w posiedzeniach, szkoleniach i ćwiczeniach doskonalących. |
Na podstawie planu pracy GZZK na 2021/22 rok |
Burmistrz Miasta i Gminy Sekretarz Miasta i Gminy |
4. |
Zapewnić udział kierowniczej kadry urzędu, dyrektorów, kierowników jednostek organizacyjnych podległych oraz dyrektorów kierowników zakładów pracy, straży i innych służb w seminariach, kursach, sympozjach, konferencjach oraz konkursach z zakresu zarządzania kryzysowego, ochrony ludności i obrony cywilnej organizowanych przez instytucje, a także organizacje pozarządowe zajmujące się tematyką bezpieczeństwa, ratownictwa, ochrony ludności i obrony cywilnej. |
Na podstawie nadesłanych zaproszeń |
Burmistrz Miasta i Gminy Sekretarz Miasta i Gminy Zastępca Burmistrza |
5. |
Współpracować z Komendantem Głównym PSP – szefem Obrony Cywilnej Kraju w zakresie organizacji i prowadzenia szkoleń i ćwiczeń oraz zwiększenia świadomości społecznej realizacji zadań OC w czasie pokoju i wojny, a także w zakresie promowania wśród dzieci i młodzieży wiedzy o bezpieczeństwie i kształtowania prawidłowych postaw w sytuacjach zagrożeń. |
Na podstawie nadesłanych zaproszeń |
Burmistrz Miasta i Gminy Sekretarz Miasta i Gminy Zastępca Burmistrza |
W zakresie zabezpieczenia logistycznego i infrastruktury technicznej. |
|||
1. |
Prowadzić inwentaryzację posiadanych zasobów materiałowych i sprzętowych, wycofywać sprzęt przestarzały i nieprzydatny zgodnie z obowiązującymi przepisami, natomiast pozostały konserwować oraz legalizować zgodnie z wytycznymi producenta. |
Styczeń - Grudzień |
Burmistrz Miasta i Gminy Sekretarz Miasta i Gminy Referent ds. zarządzania kryzysowego |
2. |
Analizować i weryfikować istniejące oraz ujęte w dokumentach planistycznych zasoby budownictwa ochronnego, w szczególności w zakresie ilości, stanu technicznego i możliwości wykorzystania w warunkach zagrożeń. |
Styczeń - Grudzień |
Burmistrz Miasta i Gminy Sekretarz Miasta i Gminy Referent ds. zarządzania kryzysowego |
3. |
Sprawować nadzór i kontrolę nad zasadami ewidencji i obrotu materiałowego składników majątkowych obrony cywilnej, zgodnie z obowiązującymi przepisami. |
Styczeń - Grudzień |
Burmistrz Miasta i Gminy Sekretarz Miasta i Gminy
|
4. |
Opiniować i uzgadniać miejscowy Plan zagospodarowania przestrzennego oraz studia uwarunkowań i kierunki zagospodarowania przestrzennego w zakresie ochrony ludności i obrony cywilnej. |
Styczeń - Grudzień |
Burmistrz Miasta i Gminy Zastępca Burmistrza |
5. |
Na bieżąco rozliczać wydatkowane środki na realizację zadań obrony cywilnej. Wykonać zestawienie potrzeb finansowych na 2021/22 rok przy uwzględnieniu analizy zagrożeń na terenie gminy oraz możliwości przeciwdziałania tym zagrożeniom. |
Styczeń - Grudzień |
Burmistrz Miasta i Gminy Skarbnik Miasta i Gminy Referent ds. zarządzania kryzysowego |
6. |
Odtwarzać i uzupełniać zasoby sprzętowe i materiałowe wydane/przekazane do walki z pandemią COVID-19, |
Styczeń - Grudzień |
Burmistrz Miasta i Gminy Sekretarz Miasta i Gminy Zastępca Burmistrza Referent ds. zarządzania kryzysowego |
W celu realizacji zadań, kierownik organu samorządu terytorialnego na podstawie niniejszych wytycznych:
Szczególną uwagę należy zwrócić na włączanie do szkoleń z zakresu zarządzania kryzysowego i ratownictwa problematyki ochrony ludności i obrony cywilnej, w głównej mierze dotyczącej: udzielania pomocy medycznej i socjalno - bytowej dla ludności poszkodowanej w wyniku negatywnych skutków zagrożenia powodującego zakażenia i skażenia oraz pożary i katastrofalne zatopienia, grabieże i dewastację.
Należy zwiększyć w planowanych ćwiczeniach ilości zagadnień związanych z ochroną infrastruktury krytycznej (zagrożonej zniszczeniem), w tym ujęć i zbiorników wody pitnej funkcjonujących w układach wodociągowych, oczyszczalni ścieków, linii energetycznych, stacji transformatorowych, stacji redukcyjnych gazu, obiektów z materiałami chemicznymi, zakładów produkcyjnych, linii kolejowych, dróg, budynków wielkopowierzchniowych, itp.
Tematyka szkolenia w zakresie samoobrony powinna być dostosowana do faktycznych zagrożeń czasu pokoju i wojny, które mogą dotknąć powiatu oraz sposobów przeciwdziałania tym zagrożeniom. Działalność szkoleniową i informacyjną należy zintensyfikować poprzez środki masowego przekazu, strony internetowe, ulotki i publikacje oraz organizację szkoleń.
Wytyczne obejmują w głównej mierze priorytetowe zadania przewidziane do realizacji w Gminie Kazimierza Wielka w 2021 i 2022 roku. W ramach działalności organizacyjnej należy dostosować wytyczne do potrzeb, uwarunkowań i specyfiki gminy z uwzględnieniem problematyki potencjalnych zagrożeń i ich lokalnego charakteru.
Pliki do pobrania: